maandag 12 augustus 2013

Tutorial: Schaduw met complementaire kleuren

Ja, ik weet het, laatst hadden we nog een hittegolf en dan ik kom aan met een kerstkaart! Maar ik vond een winters plaatje het beste passen bij mijn tutorial: schaduw aanbrengen met een complementaire kleur... Gisteren kwam de tutorial online op het Copic Marker Benelux blog en vandaag laat ik het jullie hier zien.
Waarschijnlijk heb je al wel eens gehoord van het schaduw aanbrengen met grijze Copics zoals bijvoorbeeld de W-serie. Daar zijn op het Copic Marker Benelux blog ook mooie tutorials over gemaakt. Ik las op internet over deze andere manier van schaduw aanbrengen en wilde het zelf proberen. Ik heb het voor jullie uitgewerkt in een tutorial.
Hierboven zie je een kleurenwiel. Wikipedia omschrijft het zo: Complementaire kleuren zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel.
Dus als ik met rood kleur, dan breng ik schaduw aan met groen??? We gaan het gewoon proberen...
 Om een idee te krijgen waar ik mijn schaduwen wil aanbrengen kleur ik deze plekken met één van de lichste kleuren die ik ga gebruiken, gewoon als houvast voor mezelf. Als het niet helemaal klopt voor mijn gevoel dan kan ik een lichte kleur makkelijker corrigeren dan een donkere.
 Als ik denk dat het klopt, kleur ik die plekken met mijn donkerste kleur rood die ik ga gebruiken: R29. Ik kleur de plaatsen waar schaduw valt in. De plooien in de trui markeer ik met een soort V-tjes.
 Nu neem ik R27 om iets verder te kleuren. De V-tjes werk ik naar één kant uit, niet naar allebei. Dus één kant van de V blijf donker R29.
 Ik ga nog verder met R24...
...en met mijn lichtste kleur R22 maak ik het af.
 Dan komt nu het spannende gedeelte; ik pak mijn groene Copic marker G46 en zet de schaduwplekken opnieuw aan.
Nu ga ik de vorige stappen herhalen met R29 en R27...
... en met R24 en R22.
Ik moet zeggen dat ik zelf positief verrast was over het effect! Ik ben benieuwd hoe andere complementaire kleuren bij elkaar staan :-)
 En zo heb ik midden in de zomer, tijdens de hittegolf om precies te zijn, een kerstkaart gemaakt ;-) Het dessinpapier dat ik heb gebruikt is van Eline's Huis.
Een paar chipboard swirls heb ik geverfd met ecru acrylverf en licht bewerkt met Stickles.
Ook op de bloemen heb ik wat verf aangebracht.

Erg leuk dat je vandaag langs kwam op mijn blog. Tot gauw!

7 comments, which make me happy!:

Erica ♥ zei

Schitterende kaart, heel mooi gemaakt ☺

Groetjesss Erica ☼

Unknown zei

wow mooi zeg..en wat een mooie duidelijke uitleg. ga eens kijken of het ook werkt met potloden.
grtjs jolanda

Anoniem zei

Schaduw maken met grijs was me wel bekend, maar met complementaire kleuren... nog niet eerder gezien. Het resultaat ziet er heel goed uit, je kaart is weer prachtig en de uitleg heel duidelijk. Ik ga het vast een keer proberen.
Groetjes, Liselot

Sylvia zei

Prachtige kaart en een leuke uitleg.
Vind het zelf ook leuk, maar ik heb geen copic markers. Die staan nog steeds op mijn verlanglijstje.

Groetjes Sylvia

Natalie zei

Mooie kaart, en een hele fijne tutorial! Duidelijke uitleg en plaatjes. Ga hem ook eens uitproberen met mijn markers. Groetjes, Natalie

Marianne Schut zei

Hai Ingrid, super bedankt voor deze leerzame les! Inderdaad een verbluffend mooi resultaat, zeker om ook een keer te proberen! Dank je voor het delen! Liefs Marianne

Annette zei

Wat een goede uitleg! Super kaartje!
XoxoAnnette

Een reactie posten

Bedankt voor je bericht! Dat waardeer ik echt!
Thanks for leaving a comment, I really appreciate that!